Sri Lanka-reis Veerle en Raf

5 juli tot en met 29 juli 2017

Dag 9: daguitstap naar Polonnaruwa

Vandaag gaan we Polonnaruwa bezoeken, dit was de tweede koningsstad van Sri Lanka na Anuradhapura van de elfde tot de dertiende eeuw. Omdat de site jonger is dan die van Anuradhapura zijn de restanten in een veel betere staat. Alle intakte gebouwen die we in Anradhapura zagen, waren gerestaureerd.

We vertrekken na een vroeg ontbijt met de tuktuk naar Habarana waar de tuktukchauffeur ons aan een bushalte afzet op de weg naar Polonnaruwa. Hij blijft beleefd met ons wachten tot hij zeker is dat we op de juiste bus zitten, maar moeilijk is dat eigenlijk niet want alle bussen in die richting rijden tot of voorbij Polonnaruwa.

De koningsleeuw in de raadzaal van Nissanka Mala Deze keer leren we echt wat het betekent om in Sri Lanka met de bus te rijden. Deze chauffeur zou beter formule 1 gaan rijden! Bumperkleven, inhalen in bochten, inhalen met tegenliggers, veel te snel rijden, alles en iedereen van de weg toeteren ... Ongelooflijk en een ritje niet geschikt voor hartlijders!

We komen uiteindelijk heelhuids aan in Polonnaruwa. We staan meteen vlak bij de ingang van de site maar gaan eerst op zoek naar een fietsverhuurder. Die vinden we ook snel en even later zijn we op weg met onze fietsen. Wel eerst even verder het centrum in want we zitten zonder cash geld, dus eerst maar even op zoek naar een bankautomaat.

Als de cashvoorraad aangevuld is, besluiten we om eerst het zuidelijke stuk van de site te verkennen. We fietsen langs het grote Bendi meer naar de eerste sites.

Het is leuk fietsen met langs de ene kant mooie groene rijstvelden en aan de andere kant het uitgestrekte meer. Aan de overkant zien we twee wilde olifanten bij het water. We zien ook veel bijeneters en veel soorten watervogels.

De zuidelijke site is niet zo erg groot. We bekijken het mooie beeld van koning Parakrama Bahu de man die in de 12e eeuw Polonnaruwa groot maakte. Verder bezoeken we er nog de oude bibliotheek.

Voor we terug naar het noorden fietsen laven we onze dorst en slaan we nog een voorraadje water in want het is weer een bloedhete dag met temperaturen stevig boven de 30°C.

Terug aan het beginpunt van onze tocht, besluiten we op het heetst van de dag eerst het museum van de site te gaan bezoeken in de hoop op wat koelte. Het is een interessant museum dat ons al een goed beeld geeft van wat we mogen verwachten van de rest van ons bezoek en dat ons ook een goede achtergrond geeft en ... er staan op regelmatige plekken airco's ... oef ...

Terug buiten kijken we eerst rond bij de mooi aan de oever van het meer gelegen raadszaal van Nissanka Malla met een mooie koningsleeuw en gegraveerde zuilen.

Dan is het tijd om de echte site te gaan bezoeken, we moeten alleen even zoeken waar de ingang is (voor eventuele bezoekers: iets noordelijker langs de A11). We rijden daarbij verkeerdelijk langs het kanaal maar de omweg stoort ons niet want we kunnen meegenieten van de dagelijkse drukte aan het water: mensen zijn zich aan het wassen, wassen hun kleren, kinderen zwemmen en spelen in het water, ... een gezellige drukte.

Een prachtige gesluierde boeddha van Kalu Gal Vihara Als we de site uiteindelijk binnenrijden worden we verrast door een groep luidruchtige en felle witbaardlangoeren, een soort die alleen op Sri Lanka leeft. Nu hebben we meteen alle soorten apen van Sri Lanka gezien.

We starten onze tocht bij de indrukwekkende restanten van Vejayanta Pasada of het koninklijk paleis. Langs de mooi versierde raadzaal van Parakrama Bahu gaan we verder naar Kumara Pokuna of het koninklijke bad.

Na een verfrissend ijsje, zetten we onze weg verder langs een kleine vreemd gebouwde tempel van Shiva (allemaal los op mekaar gestapelde stenen) naar het Terras van de Tand. Op dit terras zijn verschillende interessante bouwwerken te zien met een aantal erg mooie beelden en een prachtige maansteen. Het belangrijkste en mooiste gebouw is de Vatadage, het is een van de oudste gebouwen van Polonnaruwa. Ook indrukwekkend is de Gal Pota, een enorme granieten plaat van 8.2m lang en 1.2m breed waarop een deel van het verhaal van koning Nissanka gegraveerd staat.

Naast het bekijken van deze prachtige ruines vergapen we ons hier ook in de meest wonderlijke kledij-outfits van een buslading Chinese toeristen. Voor we verder naar het noorden fietsen, proeven we eerst van een king coconut. Ik vind het wat flauw, Veerle lust het wel.

We fietsen nu in één trek een paar kilometer naar het noordeinde van de site. Hier staat het Tivanka Image house. Deze grote tempel is volledig versierd met uiterst verfijnd beeldhouwwerk en binnenin zien we een prachtige, slanke boeddha weliswaar zonder hoofd, maar veel eleganter dan de meeste andere afbeeldingen. Het is een prachtig gebouw en zeker de stevige fietstocht op mijn veel te klein fietsje waard.

We rijden nu terug zuidwaarts naar ons volgende doel: de beroemde boeddha's van Kalu Gal Vihara. Onderweg stoppen we wel nog even bij het lotusbad, zoals de naam het zegt een bad in de vorm van een lotusbloem.

En dan de boeddha's, die zijn echt fantastisch. Het betreft 4 beelden die uit de granieten rots zijn gehakt. Een kleine, erg verfijnde zittende, een grote zittende, een staande en een immense (15m lang) liggende. Wat de boeddha's zo mooi maakt zijn de fijne lijnen van zwarte steen die door het graniet lopen, ze vormen een soort sluier over de beelden. Echt fantastisch mooi!

We wandelen langs een vijver terug naar onze fietsen en daar zie ik een mooie Indische ralreiger foerageren samen met een grote zilverreiger. Ik zou het nog vergeten maar naast de ruines is ook het dierenleven hier de moeite waard om te observeren.

Op onze terugweg naar de uitgang maken we nog een laatste stop bij Lankatikala. Dit is een grote tempel die je kan vergelijken met een kathedraal. Aan het einde van dit gebouw staat een 18m hoge boeddha van baksteen. Voor we nu echt de site gaan verlaten bekijken we nog even de 2 grote dagobas die hier vlak bij staan.

Een Ruddy mangoest Oef, na een lange bezoekdag hebben we deze enorme site achter de rug. Terwijl we naar de uitgang fietsen ziet Veerle nog iets rondlopen wat verder tussen de ruines. Als we stoppen om te kijken zien we een mooie Ruddy mangoest op zoek naar een prooi.

Moe maar voldaan leveren we onze fietsen terug in en nemen een bus richting Kandy. Ook deze chauffeur rijdt als een gek, maar stopt wel tweemaal bij een heiligdom langs de kant van de weg waar zijn begeleider snel iets gaat offeren voor een veilige rit ... In Habarana nemen we de afslag richting Kandy en in Inamaluwa stappen we uit. Het is ondertussen al donker en we hebben geen zin om hier een bus te gaan zoeken en nemen dan maar een tuktuk om ons het laatste stuk terug naar Sigiriya te brengen.

Omdat we geen flauw idee hadden wanneer we terug in de homestay zouden zijn, verwittigden we deze morgen al dat we ergens anders zouden eten. We hadden trouwens ook zin om eens een restaurantje te proberen. We stappen een lokaal eettentje binnen en bestellen bij de vriendelijke familie fried rice voor ons beiden. Het smaakt me, maar eerlijk gezegd, het eten kon niet tippen aan dat van onze homestay.

We laten ons na het eten nog tot bij onze homestay brengen door een tuktuk en babbelen nog even met enkele andere gasten vooraleer we vermoeid in ons bed duiken.