Sri Lanka-reis Veerle en Raf

5 juli tot en met 29 juli 2017

Dag 8: dorpswandeling - safari in een stormachtig Kaudulla National Park

Vandaag gaan we het wat rustiger aan doen. Niet dat we gaan stilzitten dat is niks voor ons, maar we houden toch een relatieve rustdag. In de voormiddag gaan we wat door het dorp wandelen en in de namiddag gaan we samen met een ander koppel op safari in het Kaudulla National Park.

Een Bengaalse varaan Na het ontbijt wandelen we eerst tot aan de dorpstempel op een heuvel. We hebben er een leuk uitzicht over de streek en ook nog een mooi uitzicht op de leeuwenrots. Dan wandelen we verder tot aan Wewa Addara.

Heel Sri Lanka licht bezaaid met zulke wewa's. Het zijn kunstmatige waterbekkens die meer dan 2000 jaar geleden werden aangelegd onder het motto "Laat geen druppel water de zee instromen zonder de mens van nut geweest te zijn". De Sri Lankanen ontwikkelden één van de meest vernuftige waterhuishoudsytemen van de wereld.

Onderweg zien we nog een mooie leguaan en ook nog een grote Bengaalse varaan die rustig het pad oversteekt. Wat ook opvalt zijn de hoge torentjes bij de velden, die worden blijkbaar gebruikt om de wacht te houden bij de oogst om eventueel de olifanten die de velden komen plunderen weg te jagen.

Nu is het tijd om op onze stappen terug te keren want deze namiddag gaan we op jeepsafari naar Kaudulla National Park. Dit park is gekend voor zijn grote populatie olifanten deze tijd van het jaar. De olifanten verlaten in de late namiddag de jungle en komen dan hun dorst lessen in het centrale meer en grazen op de oevers. Medegasten die er gisteren op safari waren zagen meer dan 100 olifanten. We zijn benieuwd!

We vertrekken met onze jeep naar het park samen met nog een ander Vlaams koppel. Het is een heel eind rijden via Habarana. Als we bij het park aankomen, blijken we bij de eerste jeeps te zijn. Onderweg naar de centrale vlakte bij het meer zien we wat mooie vogels en ook een prachtige groene boshagedis (van de familie van de prachtagamen) en natuurlijk heel wat apen.

In de vlakte aangekomen zijn we echt een van de eersten. Er zijn ook nog geen olifanten te zien wel heel wat buffels en grote groepen watervogels. We dwalen een tijdje rond over het grasland en zien het aantal jeeps toenemen. Wat we echter ook zien is een enorm dreigende lucht vergezeld van de nodige bliksemflitsen die onze richting schijnt uit te komen en inderdaad, een half uurtje later zitten we in een stevig tropisch onweer.

Een mooie tusker in Kaudulla National Park Jammer genoeg blijkt onze jeep (als een van de weinigen) geen zijflappen te hebben en we worden dus doornat. De olifanten kijken het ondertussen vanuit de jungle aan en wagen zich niet op de vlakte. Gelijk hebben ze!

Gelukkig is er een dappere tusker (= olifantenstier met slagtanden) die zich niets aantrekt van het helse weer en voor ons de show verzorgt door zich uitgebreid te gaan baden in het meer.

Als hij terug in de jungle verdwijnt, is het terug zoeken naar olifanten. Kwart voor vijf (een kwartiertje voor we het park moeten verlaten) verschijnt er dan toch een kudde aan de rand van de jungle. Onmiddellijk stuiven alle jeeps uit de buurt in hun richting en dat zijn er ondertussen al veel meer dan de olifanten. We kunnen dus maar een korte tijd een glimp van de kudde opvangen voor ze met de staarten in de lucht terug de jungle invluchten.

We moeten dan het park verlaten. Nee deze safari was geen voltreffer ... Later horen we van andere mensen die de dag na ons in het park waren dat ook zij weer meer dan honderd olifanten konden bewonderen ... tja ...

Op de terugweg naar Habarana zien we gelukkig nog een olifant rustig langs de weg wandelen. Een schrale troostprijs. In Habarana droppen we onze metgezellen voor 1 dag want zij reizen vanaf hier verder en een tijdje later zet onze chauffeur ons al wat opgedroogd terug af bij onze homestay.

Gelukkig maakt het gezellige en heerlijke diner onze dag weer goed. We hebben er een leuke avond met een jong koppel van Barcelona dat Sri Lanka aan het bezoeken is met een gehuurde tuktuk.

Op tijd naar bed maar weer want morgen gaan we nog eens vroeg opstaan want we hebben een lange dagtrip naar Polonnaruwa voor de boeg.