Sri Lanka-reis Veerle en Raf

5 juli tot en met 29 juli 2017

Dag 7: beklimming van de Leeuwenrots en Pidurangala

Vandaag gaan we de belangrijkste bezienswaardigheid van Sri Lanka bezoeken: de leeuwenrots. Deze site dankt haar naam aan de ruines van het koninklijk paleis van Kashyapa, gebouwd aan het einde van de vijfde eeuw, boven op een bijna 200m hoge rots die boven het landschap uitsteekt. Halfweg de beklimming naar de top kom je langs de overblijfselen van een enorme leeuw die de toegang bewaakt, vandaar de naam. De rots wordt verder omgeven door uitgestrekte tuinen en de restanten van een boeddhistisch klooster dat er kwam na de val van de koning.

De leeuwenrots in Sigiriya Aangezien de site een echte topattraktie is in Sri Lanka staan we vroeg op om bij de eersten het domein te kunnen betreden. Onze gastheer vindt het uur wat vroeg voor een uitgebreid ontbijt en "beperkt" zich tot pannekoekjes met papaya en nog wat fruit. De rest van het ontbijt zullen we als lunch krijgen belooft hij.

Als de heerlijke pannenkoekjes op zijn, wandelen we in een klein halfuurtje van onze homestay naar de ingang van de site. Daar wordt het al wat drukker, niet alleen de toeristen beginnen toe te stromen maar ook grote groepen apen zakken af vanuit de jungle naar de site in de hoop op een makkelijke hap. We kopen snel onze tickets en beginnen aan het bezoek. We besluiten de tuinen straks te bezoeken en wandelen meteen richting leeuwenrots.

We beginnen aan de klim en stoppen onderweg om een aantal zaken te bekijken. Vooral de fresco's halfweg aan de spiegelwand zijn erg mooi. Jammer genoeg mag er niet gefotografeerd worden maar via volgende link kan je toch een idee krijgen: fresco's Sigiriya

Na de fresco's gaat het verder omhoog en komen we bij de leeuwentrap. Eens moet hier een enorme leeuw de toegang tot de trap bewaakt hebben maar nu blijven alleen de twee indrukwekkende poten nog over. We nemen de trap tussen de poten en klimmen de laatste steile trappen op naar het bovenste platform. We bekijken daar de ruines van het koninklijk paleis en bewonderen het fantastische uitzicht op de wijde omgeving met een spectaculair uitzicht van 360. We hebben er een mooi uitzicht op de Pidurangala rots die we vanavond nog willen beklimmen en in de andere richting zien we de gouden tempel van Dambulla, waar we gisteren waren, liggen.

Na ons bezoek aan het paleis dalen we terug af naar beneden en brengen we daar een uitgebreid bezoek aan de kloosterruines en de oude koninklijke tuinen. Ondertussen zijn de pannenkoekjes van 's morgens al lang verteerd en omdat we niet weten wat we nog moeten verwachten van ons uitgesteld ontbijt straks, eten we een hapje in het cafetaria van de site.

Hierna sluiten we ons bezoek aan de site af met het museum. Waarbij we eerst wel even verpozen bij de waterpartij vlak bij het museum waar we verschillende soorten ijsvogels spotten.

Als we uiteindelijk het museum buitenkomen, blijken we een dikke 5 uur over ons bezoek gedaan te hebben terwijl we overal hoorden dat een bezoek normaal gezien een 2 uur vraagt. Het blijkt nog maar eens dat wij "trage" bezoekers zijn!

Hierna wandelen we terug naar onze homestay. Daar aangekomen om een uur of 3, staat ons een erg uitgebreid uitgesteld ontbijt/lunch op te wachten. Eigenlijk hebben we niet echt honger maar uit beleefdheid en omdat het allemaal zo lekker is, eten we meer dan goed voor ons is. Het is daarna dan ook de hoogste tijd voor een verdiende siesta!

Later in de namiddag starten we deel 2 van ons bezoek aan Sigiriya. We gaan nu naar Pidurangala rock. Dit is een even hoge rots op een kleine kilometer van de leeuwenrots in de jungle. Van hieruit zou het zicht op de oude site prachtig moeten zijn en vooral bij zonsondergang.

We willen hier te voet naar toe en beginnen onze wandeling. We wandelen langs Sigiriya road, maar eens we een eindje onderweg zijn worden we er door een paar Sri Lankanen op gewezen dat deze weg bij valavond niet velig is want dan zouden de wilde olifanten uit de jungle komen. Ik denk dat ze ons gewoon proberen bang te maken, maar Veerle is er niet echt gerust meer op en we keren dan maar op onze stappen terug en wandelen dan maar langs de site van Sigiriya naar de voet van de Pidurangala rots.

We betalen ons inkomticket en beginnen aan de klim naar de top. Het is hier veel minder toeristisch en het wandelpaadje is vrij avontuurlijk. We passeren eerst langs een tempel die we natuurlijk ook nog even snel bezoeken en dan komen we voorbij enkele mooie liggende boeddha's gemaakt met bakstenen. Tenslotte moeten we tussen wat rotsblokken klauteren om boven op de rots te komen. Maar of het de moeite loont!!!

De top van Pidurangala is een grote afgeplatte rots van zo'n 200 op 150m met een magnifiek 360 uitzicht over de omgeving met als eyecatcher natuurlijk de leeuwenrots. We verkennen eerst het uitzicht in alle richtingen en zetten ons dan op een rustig plekje (er zijn wel wat andere toeristen, maar niet erg veel) om te genieten van de kleurenpracht van de ondergaande zon. Het is een van de speciaalste en mooiste zonsondergangen die ik ooit al mocht beleven. De kleuren zijn ongelooflijk en ook de langerekte schaduwen van de leeuwenrots en Pidurangala op de onderliggende jungle zijn heel speciaal.

Zonsondergang op Pidurangala rock

Net voor de zon helemaal ondergaat, vertrekken we terug naar beneden want we willen de afdaling liefst niet in het volledige donker maken alhoewel we zaklampen bij hebben. Als we heelhuids beneden gekomen zijn, nemen we een tuktuk terug naar de homestay.

Daar worden we opgewacht door Mali, de vrouw des huizes, zij geeft ons een kookdemonstratie en maakt voor ons weer een heerlijke curry. De manier waarop ze de kokosnoot schraapt en haar groenten snijdt is geweldig. Het eten smaakt ons daarna nog eens zo lekker. We gaan hier volgens mij geen gewicht verliezen!!!