Sri Lanka-reis Veerle en Raf

5 juli tot en met 29 juli 2017

vorige dag

Dag 25: een lange reisdag naar huis

Voila, onze laatste uren in Sri Lanka zijn aangebroken. We staan vroeg op en nemen nog een snel ontbijt in ons verblijf. Daarna worden we door de eigenaar met zijn wagen naar het vliegveld gebracht. We zijn er mooi op tijd en kunnen in alle rust inchecken en door de security gaan.

Gelukkig hebben we nog wat rupees over en kunnen we onze wachttijd opvullen met het kopen van nog wat souvenirs. Vrij mooi op tijd vertrekt onze vlucht EK651 naar Dubai. Niet veel later zien we het mooie groene Sri Lanka onder ons verdwijnen.

De vlucht verloopt zonder problemen en een viertal uur later landen we mooi op tijd. Gelukkig stappen we in deze immense luchthaven in dezelfde tereminal uit als dewelke waar we zo dadelijk moeten boarden voor onze vlucht naar Düsseldorf. Zo hebben we alle tijd van de wereld om naar onze gate te stappen en nog een uurtje over om wat rond te kijken.

Dan boarden we vlucht EK057 naar Dusseldorf en dat is weer met die fantastische A380. Echt een heel aangenaam vliegtuig om mee te vliegen, veel beenruimte, brede stoelen en merkelijk stiller dan een Boeing 777. We laten Dubai achter ons en genieten nog eens van de fantatastische skyline.

Na nog een aangename vlucht komen we netjes op tijd aan in Dusseldorf en als ook onze rugzakken netjes op de bagageband terecht komen, kunnen we op zoek naar onze wagen. Ik verwittig de mensen van de parking en als we buiten komen staat ons pendelbusje al te wachten en dat brengt ons in een paar minuutjes tot op de parkeerplaats. We pikken onze wagen op en rijden terug naar huis.

Deze laatste uren wegen het zwaarst. We zijn allebei moe van de reis door Sri Lanka en natuurlijk vermoeid van deze lange reisdag en dan is die laatste 2 uur auto nog lastig. Uiteindelijk komen we moe maar tevreden voor middernacht thuis aan en zit onze reis naar Sri Lanka er helemaal op.

Nabeschouwing:

Onze reis ligt nu een paar maanden achter ons en met het maken van dit reisverslag heb ik ze nog even herbeleefd. Het was weer een heel andere ervaring als onze vorige reizen. Voor het eerst waren we op reis in Azië (Dubai en Oman niet meegerekend) en het was wat ons betreft een meevaller.

Sri Lanka heeft van alles wat te bieden. Je kan er talrijke erg mooie archeologische plaatsen bezoeken en de cultuur ervaren. Ook op natuurvlak valt er heel wat te beleven. Het is ook op dit gebied een erg mooi land met heel wat gevarieerde landschappen (bergen, jungle, theeplantages, rijstvelden, stranden, drogere streken, ...). Deze gevarieerde landschappen zorgen natuurlijk ook voor een erg rijke fauna en flora. Onze safaris vielen wat tegen maar toch konden we van deze prachtige natuur genieten.

Wat het weer betreft, hebben we geluk gehad, we waren niet echt op bezoek tijdens het droge seizoen maar hebben weinig last van regen gehad en buiten in de bergen was het steeds erg warm, met temperaturen van flink boven de 30°C.

Wat ons enorm beviel was de vriendelijkheid van de Sri Lankanen en hun heerlijke eten. Van dat laatste konden we echt niet genoeg krijgen! Dit was zeker ook te danken aan het feit dat we steeds in homestays logeerden want we merkten dat het eten daar van een superieure kwaliteit was als je vergeleek met een restaurantje. Sowieso was het verblijven in de homestays ook een enorme meevaller. Je hebt een enorme keuze, het is steeds kleinschalig met een goed contact met de eigenaars en het was er in ons geval ook steeds netjes in orde. Echt een aanrader in Sri Lanka.

Het was voor ons ook de eerste keer dat we volledig onafhankelijk onze reis organiseerden en bijna enkel reisden met het openbare vervoer en ook dat beviel ons in Sri Lanka enorm. Het land is niet te groot en het busnetwerk is er erg uitgbreid. Ook het treinaanbod is goed en bevat meer dan alleen het toeristisch aangeprezen traject van Kandy naar Ella!

Kortom ook deze reis was een meevaller en Sri Lanka een aanrader om te bezoeken!

De leeuwenrots van Sigiriya kleurt op in de ondergaande zon