Sri Lanka-reis Veerle en Raf

5 juli tot en met 29 juli 2017

Dag 23: vogelsafari in het Kalametiya Bird Sanctuary - nog maar eens naar het strand

Na een dagje cultuur gisteren is het vandaag weer tijd voor een portie natuur. Ik las op het internet veel positiefs over het Kalametiya Bird Sanctuary en dus had ik wel zin om als vogelliefhebber daar eens te gaan kijken. Veerle ziet de rustige boottocht door dit vogelreservaat ook wel zitten en dus legt Suranga een afspraak vast met Gayan een gids die goede kritieken krijgt op Tripadvisor. Ook het jonge Zwitserse koppel gaat met ons mee.

We moeten wel vroeg uit de veren want het busje dat ons zal brengen staat al erg vroeg te wachten omdat we bij het ochtendgloren aan de boottocht willen beginnen. Na een rit van een half uurtje moet onze chauffeur wat telefoneren met Gayan om hem te vinden maar uiteindelijk komen we op de juiste plaats terecht.

Zonsopgang boven het Kalametiya Bird Sanctuary

Gayan en een oudere man bomen onze boot door het reservaat. We hebben echter weer wat pech met onze (vogel)safari want het heeft de laatste weken uitzonderlijk voor deze periode van het jaar niet veel meer geregend en dus staat het water laag en kunnen we op niet zoveel plaatsen komen.

We varen een drietal uur rond en kunnen toch heel wat vogels spotten: steltkluten, jacana's of waterfazanten, pelikanen, allerlei reigerachtigen (kleine en grote zilverreiger, blauwe reiger, purperreiger, Indische gapers), een kolonie wevervogels, driekleurnonnen, aalscholvers, ibissen, enkele niet geindentificeerde rietvogels, een overvliegende visarend, purperkoeten, parelhalstortels, ... Bij de meeste kunnen we echter door het lage water niet echt dichtbij komen en ook het karige ochtendlicht zorgt ervoor dat de foto-oogst niet geweldig is.

Bij het einde van de rondvaart leggen we ook nog aan bij een rots die uit het water steekt en klimmen we naar de top voor een mooi overzicht over het reservaat. Hierna varen we terug naar onze vertrekplaats. Het was een mooi gebied maar door de lage waterstand viel onze tocht toch wat tegen. Nee, onze natuurexcursies waren deze reis geen onverdeelde successen!

Voor we terugrijden naar onze homestay verorberen we op het strand nog onze ontbijt/lunch picknick die we van Suranga meegekregen hebben. Daarna gaan we terug richting homestay om daar een beetje slaap in te halen.

De rest van de dag, onze laatste dag in Sri Lanka waarbij we tijd hebben om nog iets te doen, gebruiken we voor een laatste lange strandwandeling. We wandelen nog eens terug naar Tangalle om nog wat souvenirtjes te kopen en vergeten natuurlijk een bezoekje aan onze strandbar niet!

En zo zitten onze uitrustdagen in Tangalle er op. We hebben nog een gezellige avond met onze Zwitserse compagnons en ook zij moeten er aan geloven met Rummikub. We kruipen echter op tijd in bed want morgen is het de eerste dag van onze lange reis naar huis.

Laatste stranddag in Tangalle, tijd om naar huis te vertrekken