Sri Lanka-reis Veerle en Raf

5 juli tot en met 29 juli 2017

vorige dag   volgende dag

Dag 2: reisdag naar Colombo

Rond half 4 's nachts (Dubai-tijd half 6 's morgens), na een vlucht van ruim 6 uur, landen we in de ons ondertussen vertrouwde mastodont van een luchthaven, met aan onze oostkant de prachtige kleuren van de zonsopgang. In Dubai hadden we normaal een kleine 2 uur de tijd om over te stappen op vlucht EK348 naar Singapore met tussenlanding in Colombo, maar omdat onze vlucht wat vroeger dan gepland geland is, hebben we ruim 2.5 uur tijd en komen we dan ook netjes op tijd aan onze gate. Stipt op tijd vertrekken we om 7u45 naar onze eindbestemming.

Van slapen is er tot nu toe nog niet veel in huis gekomen en ook tijdens deze vlucht blijft onze "nachtrust" beperkt tot wat power naps. Het is dan ondertussen ook al weer klaarlichte dag.

Na een tweede vlucht van een dikke 4 uur, landen we netjes op tijd (rond 13u30 plaatselijke tijd) in Sri Lanka en na wat verwarring aan de grenscontrole (blijkbaar is het op voorhand aangevraagde ETA niet voldoende en moeten we ook eerst nog een formuliertje invullen), zijn we goed en wel aangekomen in Sri Lanka.
EK348 vertrekt uit Dubai
We stappen kordaat langs alle taxi-aanbieders de aankomsthal uit. De warmte overvalt ons wel even maar we vinden snel de expresbus naar Colombo. Een uurtje later stappen we uit de bus in Pettah, hartje Colombo. Ook hier wimpelen we de tuktuk-chauffeurs vriendelijk af want onze verblijfplaats in Colombo (City Beds The Regent) ligt slechts op een 500m wandelen.

Door de hectische drukte rond het treinstation van Colombo Fort stappen we met onze rugzakken richting ons verblijf dat we zonder probleem vinden. Nadat we ons wat opgefrist hebben van het vele zweet dat we al gelaten hebben, gaan we terug Colombo in.

Vlak bij het station zagen we een geldautomaat, dus daar gaat het eerst naar toe om ons van voldoende cash te voorzien. Nu we toch in de buurt van het station zijn besluiten we om de door ons gereserveerde treintickets te gaan oppikken, maar dat blijkt een slecht idee. uit het lokaal waar we moeten zijn walmt een vieze stinkende rook naar buiten. Er loopt daar duidelijk iets mis!

Dan trekken we maar verder de stad in op zoek naar Ruhunu Food, een eetgelegenheid waarvan we het adres kregen van de hoteluitbater. Ruhunu blijkt een lokaal restaurant te zijn waar ze blijkbaar niet veel toeristen over de vloer krijgen. We krijgen direct een persoonlijke ober die ons helpt kiezen en bestellen. Onze eerste Sri Lankaanse maaltijd kon niet authentieker starten. Veerle neemt een vegetarische curry en ik kies een chicken kottu roti.

We zitten aan tafel bij een bankbediende die nieuwsgierig maar erg vriendelijk een gesprek met ons aanknoopt. Het valt ons tot nu toe trouwens op hoe vriendelijk de Sri Lankanen zijn en ook de eerste kennismaking met hun eten valt reuze mee!

Na ons geslaagde eerste diner, wandelen we nog even terug langs het station, maar aan de loketten waar we onze tickets zouden moeten kunnen ophalen staat een lange rij te wachten in een stevige rook/benzine-stank en er is maar 1 overstresste man aan het werk. We besluiten wijselijk om die tickets morgen te gaan halen en nu maar snel te gaan slapen want we zijn al 36 uur wakker zonder enige slaap van betekenis...

Terug in het hotel spreken we met de eigenaar nog het uur af dat we willen ontbijten en vertoeven daarna al snel in dromenland.