Sri Lanka-reis Veerle en Raf

5 juli tot en met 29 juli 2017

Dag 19: reisdag naar Tissamaharama met bezoek aan de Buduruwagala tempel - fietstocht langs de meren van Tissa

Ons verblijf in Ella zit er op. Vandaag reizen we op een luxueuze manier verder. We rijden verder met een privéchauffeur. We nemen afscheid van onze erg vriendelijke, jonge gastheer en wensen hem succes met de uitbreiding van zijn homestay.

Een van de sculpturen van Buduruwagala We rijden eerst via een lange slingerende weg de bergen uit langs de Ravana Falls tot in Wellawaya. Daar nemen we verder de baan naar Tissamaharama maar eerst nemen de afslag naar de Buduruwagala tempel.

Voor de zoveelste keer merken we dat onze reisgidsen en de informatie die we op internet vinden toch wel flink achterhaald is. Over deze site schrijven ze dat het een eenzame plek in de jungle is, waar bijna geen bezoekers komen en waar aan de weinige toeristen door een nep-monnik valse inkomtickets verkocht worden. De werkelijkheid is dat deze prachtige site wel wat bezoekers trekt en dat er een keurig gebouwtje staat als receptie waar je officiële tickets dient te kopen alvorens je verder kan. Dat is toch net wat anders!

Desalnietemin blijft de site wel een bezoek waard. De oude tempel uit de 9de-10de eeuw bestaat uit een hoge rotswand waarin 4 beelden zijn gehouwen waarvan de centrale boeddha wel 16m hoog is. Ook de omgeving waarin de rotswand ligt is mooi. Bij de terugtocht naar de uitgang stoppen we ook nog even bij het meer waar trouwens heel weinig water in staat.

Na het bezoek aan de site rijden we verder naar Tissamaharama. Opvallend is dat we langs de kant van de weg meer en meer curd-kraampjes tegenkomen. Blijkbaar is Tissamaharama de streek bij uitstek waar deze delicatesse (yoghurt van buffelmelk) gemaakt wordt. Curd met palmsuiker siroop of honing is echt heerlijk.

Aangekomen in Tissamaharama of Tissa zoals ze hier zeggen, moet onze chauffeur even de weg vragen maar met de hulp van wat locals en mijn tablet vinden we uiteindelijk ons verblijf voor de volgende dagen. We verblijven in de Janaka Safari homestay. De eigenaar zou een van de betere gidsen en safari-organisatoren zijn voor het Yala National Park.

We krijgen een sobere maar nette kamer en het is er verschrikkelijk warm. We frissen ons snel even op met een verkwikkende koude douche en gaan dan de buurt verkennen per fiets. We lenen twee fietsen van de homestay en fietsen eerst richting het Debarawewa meer. Het is leuk fietsen daar want in de bomen en struiken lang het meer en in de flankerende rijstvelden wemelt het van vogels. We zien veel kleine groene bijeneters, twee soorten prachtvinken (muskaatvinken en driekleurennon), een Ceylonese goudrugspecht (een endemische soort), halsbandparkieten in hun echte habitat, Indische gapers, aalscholvers (geen idee welke soort), kleine en grote zilverreigers en blauwe reigers, steltkluten, pelikanen, enkele soorten ijsvogels (smyrna- en zwartkap- en ooievaarsbekijsvogel), roodbuikbuulbuuls, een kolonie bayawevers, en nog heel wat meer soorten die we niet onmiddelijk kunnen herkennen en fotograferen. Voor de rest zien we ook nog een grote moeraskrokodil en een Bengaalse varaan en natuurlijk heel wat apen.

Een driekleurennon snoept van de rijst We merken ook heel wat gedomesticeerde buffels op in de ondiepe delen van het meer. Zij worden hier gehouden voor hun melk voor de bereiding van de curd.

We fietsen verder langs de andere zijde van het meer en stoten daar bij een chique hotel op een bruidsstoet met een prachtig uitgedoste bruid. Om onze honger en dorst te stillen stoppen we bij een klein winkeltje en kopen wat water en snoepgoed. Terug bevoorraad, fietsen we verder in de richting van het grotere Tissa meer. Plots doemt er echter van de andere kant een grote kudde buffels op. Enkele auto's en vrachtwagentjes manoevreren zich er doorheen, maar met onze fietsen durven we dat niet aan. We hebben geen flauw idee van het temperament van deze toch wel grote beesten. We keren dus maar op onze stappen terug en rijden via een omweg naar ons doel.

Bij de dijk van het Tissa meer aangkomen valt het zicht wat tegen. Het water staat vrij laag en er is vrij veel vervuiling. Overdag komen er blijkbaar wel heel wat Sri Lankanen naar hier afgezakt want er staan heel wat kraampjes met drank en etenswaren.

We fietsen verder naar de tempel van Tissa. Het is een mooie dagoba, maar na al hetgeen we al gezien hebben zijn we niet echt meer onder de indruk. De ijskar die er staat kan ons echter wel bekoren!

Na dit ommetje fietsen we even door het drukke centrum van Tissa en keren we zo terug naar onze homestay. Onderweg houden we nog even halt aan de oever van het Tissa meer om er te kijken naar het schouwspel van een grote kolonie Indische vliegende vossen (met een spanwijdte van meer dan 1 meter!) die zich klaar beginnen te maken om uit te vliegen terwijl in de toppen van dezelfde bomen talrijke reigers en pelikanen neerstrijken voor het vallen van de avond. We kunnen echter niet wachten op het massale vertrek van de vleerhonden want we moeten nog een eindje fietsen naar onze homestay en dit langs enkele kleine onverlichte landweggetjes en die doen we liever niet in het donker.

Terug in de homestay, maken we kennis met een Duits koppel dat logeert in de boomhut van Janaka maar die hier samen met ons komen dineren. Na een gezellig diner maken we met Janaka afspraken voor onze Yala-safari van de volgende dag en kruipen vroeg onder de wol want morgenvroeg gaan we al om 4u30 vertrekken!