Sri Lanka-reis Veerle en Raf

5 juli tot en met 29 juli 2017

Dag 17: wandeling langs Little Adams Peak, een theefabriek en de Nine Arch Bridge

Ook in Ella zitten we om te wandelen. We staan dus op tijd op en trekken er dan op uit. Vandaag willen we een rondwandeling doen langs Little Adams Peak, de Newburgh Green Tea Factory en de Nine Arch Bridge.

We vertrekken langs de spoorlijn naar het centrum en nemen dan de hoofdbaan door Ella. Op het einde van het centrum slaan we linksaf om uiteindelijk bij een paadje te komen dat leidt naar Little Adams Peak. Eerst klimmen we zachtjes maar uiteindelijk klimmen we vrij fluks omhoog naar de top van de kam.

Het uitzicht over de vallei van Ella ("Ella Gap") is hier fantastisch mooi. We hebben een prachtig zicht op Ella Rock aan de overkant, ons doel voor morgen.

Panorama van Ella Gap met centraal Ella Rock en rechts Little Adams Peak

Panoramisch zicht op Ella Gap met centraal Ella Rock en rechts Little Adams Peak

Little Adams Peak is de hoogtse top van een reeks pieken van dezelfde kam. We wandelen verder naar de tweede piek. Veerle vindt het daar genoeg, maar ik wandel nog wat verder naar de derde piek. Dit tussenstuk is net wat moeilijker. Eerst vrij steil naar beneden om dan meteen weer steil omhoog te gaan. Maar het loont de moeite want ook hier weer fantatische panorama's! ik kijk er even rond en wandel dan terug tot bij Veerle.

Van Little Adams Peak dalen we via het chique 98 Acres Resort af naar de grote baan. Iets verderop komen we bij de theefabriek (Newburgh Green Teas) die we willen bezoeken.

Samen met enkele anderen krijgen we een haarnetje en overschoentjes en worden we rondgeleid door de fabriek in volle werking. Leuk om te zien maar we leren niet veel bij omdat we alles al eens bekeken hadden in het theemuseum in Kandy. Na de rondleiding kunnen we wel de verschillende soorten groene thee proeven en vergelijken.

Na onze leerrijke tussenstop wandelen we via allerlei binnendoor paadjes (wat is een tablet met GPS toch handig!) richting Nine Arch Bridge. Deze stenen spoorwegbrug met negen bogen licht in een mooie groene omgeving en is naar het schijnt erg fotogeniek.

Onderweg naar de brug passeren we langs het huis van Asanka, een jonge Sri Lankaan die beseft dat het huis van zijn vader op een hele mooie plaats ligt om een zicht te hebben op de brug. Hij maakte dan ook een leuk terrasje met bankjes inclusief de treinuren zodat je weet wanneer hét fotomoment is aangebroken. Het is een erg enthousiaste, aanstekelijke jonge kerel. We blijven dan ook met plezier plakken op zijn terrasje om te wachten op de eerstvolgende trein en bestellen een heerlijke lemon soda. Andere toeristen blijven zonder scrupules op zijn terrasje plakken zonder iets te consumeren. We bestellen opzichtig nog een rondje en ook wat om te eten en blijkbaar durven de anderen het dan ook niet meer aan om te blijven zitten zonder iets te consumeren. We geraken ook in gesprek met een leuk Hollands koppel met hun energieke jonge zoontje.

Trein op de Nine Arch Bridge En dan horen we de trein aankomen. Ik neem een paar leuke foto's en dan nemen we afscheid van Asanka en dalen verder af naar de brug. Om terug naar Ella te wandelen moeten we nu de brug over en de achterliggende tunnel door. Van dan af is het nog een tweetal kilometer over de sporen terug naar Ella. Het is bloedheet want vaak liggen de sporen wat ingesloten. We zweten ons te pletter en verheugen ons al op het terrasje van het "Cafe One Love" waar we gisteren zaten.

Dorstig komen we daar uiteindelijk aan en laten ons een Arrack Attack smaken, samen met het Hollandse koppel dat iets na ons toekwam. Voor we verder gaan leggen we bij de eigenaar een ayurvedische massage vast voor morgenavond. Na vier wandeldagen zullen we die wel verdiend hebben!

We hebben nog wat tijd over vooraleer het donker wordt en besluiten om nog eens een kijkje te gaan nemen bij de Ravana Falls. We nemen daarvoor een bus maar die zit echt eivol. We zijn blij dat het maar een kort ritje is. De waterval zelf vinden we niet echt bijzonder. Op zich is ze wel mooi maar ze ligt vlak tegen een drukke baan, het is er erg druk en je kan er eigenlijk niet echt rondwandelen. We hebben het er snel gezien. We koelen ons even af met een ijsje en gaan dan op zoek naar een bus terug. We worden aangesproken door een tuktukchauffeur maar die vraagt echt een belachelijk hoog bedrag en wil niet zakken in prijs. We wachten dus gewoon op een bus tot onvrede van de chauffeur. Heel snel komt er al een aan en voor een prikje rijden we terug naar Ella. Een overbodig ommetje in onze ogen.

We wandelen dan maar terug naar onze homestay en steken niet echt veel meer uit voor de rest van de dag en gebruiken de tijd om wat te lezen, te rusten en de wandeling van morgen al eens te bekijken.