Sri Lanka-reis Veerle en Raf

5 juli tot en met 29 juli 2017

Dag 11: bezoek aan de botanische tuin - devotie in de Tempel van de Tand

Na het ontbijt wandelen we naar het busstation van Kandy, achter het treinstation. Terwijl we afdalen naar het centrum, hebben we enkele mooie uitzichten over de stad en de streek maar de weg zelf is vrij druk, dus aangenaam wandelen is het niet.

We maken even een stop bij een apotheek op zoek naar wat basis verzorgingsmateriaal en stappen dan verder. Dan komen we weer terecht in de chaotische drukte van het busstation. Voor toeristen zoals ons is het een hele opdracht om de juiste bus te vinden. Zelfs de Sri Lankanen die we aanspreken spreken mekaar soms tegen. Uiteindelijk helpt een vrouw waarbij we een zakje voorgesneden mangosteen kopen (weer netjes verpakt in een blad uit een schoolschrift) ons op de goede weg.

Na een korte busrit door de chaotische drukte van Kandy belanden we bij het doel van vandaag: de koninklijke botanische tuinen van Peradeniya.
Vreemde bomen in de botanische tuin van Peradeniya
Deze tuinen werden gestart in de 14e eeuw door de koningen van Kandy en later verder uitgebreid door de Britten. De tuin is nu 59 hectare groot en ligt langs de Mahaweli rivier. Er komen wel 2 miljoen bezoekers per jaar om de meer dan 4000 verschillende soorten planten te bewonderen. Vooral de collectie orchideeën heeft wereldfaam.

Bij de inkom betalen we netjes ons ticket terwijl we merken dat het alleen de toeristen zijn die een ticket moeten kopen. Voor de Sri Lankanen is het bezoek gratis. We merken dit wel vaker op bij ons bezoek aan Sri Lanka, toeristische attracties waar veel toeristen komen, hebben steeds twee inkomprijzen: één voor de buitenlandse toeristen en één voor de Sri Lankanen en het verschil is gewoonlijk erg groot. Jammer voor ons maar gelukkig voor de Sri Lankanen zodat zij toch ook hun mooie plekken kunnen bezoeken! Hopelijk wordt de meerprijs die wij steeds moeten betalen nuttig aangewend.

Honderden Indische vliegende vossen in de botanische tuin van Peradeniya In de tuinen wandelen we een paar uur rond en bewonderen de soms vreemdste planten en de mooi aangelegde perken en lanen. Vooral de reuzebamboe en de uiteenlopende prachtige palmen trekken onze aandacht. In een deel van de tuin hangen honderden Indische vliegende vossen in de bomen. Er onderdoor wandelen is niet zonder risico want het ligt er bezaaid met uitwerpselen.

Als we iets gaan drinken in het cafetaria van de tuin, beleef ik een vrij onwaarschijnlijke ontmoeting. Twee tafeltjes verder zit een nicht van mij met haar man en kinderen! Echt niet te geloven!

Na een tijdje nemen we afscheid van mijn nicht en vervolgen onze weg. Het bezoek aan de tuinen zit er op en we nemen een bus terug naar Kandy. We wandelen langs de centrale markt verder naar het centrum. Als we echter een marktje met allemaal stoffen-, kleren- en souvenirwinkels binnen gaan, zijn we verloren. We worden door een gladde kerel van het ene naar het andere winkeltje gebracht en we kopen wel wat spullen. Alles aan de "beste prijs" ... dat zal wel ... maar ach we hadden nog souvenirs nodig dus trekken we het ons niet aan en kopen we gewoon wat we leuk vinden.

Na dit shopping-intermezzo wandelen we verder naar het waarschijnlijk belangrijkste heiligdom van Sri Lanka: de Tempel van de Tand. In deze tempel wordt een tand van boeddha bewaard in een schrijn, dat elke avond getoond wordt aan een massa devote pelgrims.

Voor we het heiligdom binnengaan, bezoeken we eerst nog het Kandy National museum gelegen achter de tempel. Het museum is wat chaotisch georganiseerd maar je kan er toch een aantal mooie dingen zien uit het Kandy-tijdperk van de 17de tot de 19de eeuw.

Na het museumbezoek gaan we naar de tempel. We betalen onze tickets en passeren langs de streng beveiligde ingang. Tijdens de oorlog met de Tamiltijgers werd er in 1998 een zware bomaanslag gepleegd en dat wil men nu voorkomen.

Tempel van de Tand in Kandy Binnen in het tempeldomein en dan zeker in de tempel zelf is het al erg druk. Het is al late namiddag en het zal niet lang meer duren voor de ceremonie met het schrijn begint. We wandelen rond door het hele tempelcomplex en ik ben vooral onder de indruk van de devotie van de aanwezigen, minder van de tempel zelf. Er zijn wel mooie dingen, maar het is toch niet echt mijn ding en ik kan er waarschijnlijk ook minder van genieten door de grote drukte. We blijven rondhangen in de tempel tot de ceremonie begint. Dan wordt het echter zo druk in de tempel dat we gewoon het begin van de ceremonie meepikken maar dan de tempel verlaten. We voelen ons als niet-boedhhisten soms ook een beetje pottenkijkers.

Ons dagprogramma zit er op, voor we echter terug naar de homestay rijden willen we ons Sri Lankaans beltegoed nog aanvullen. We moeten een hele tijd zoeken naar een winkeltje dat nog open is en vinden dat pas in een achteraf straatje. Blijkbaar komen daar geen toeristen want het bedrag dat we willen opladen kunnen ze ons alleen bieden met een heleboel laadkaartjes van kleine bedragen. We weten niet meteen hoe we die kaartjes moeten gebruiken en tot grote hilariteit gaan een heleboel jongeren lustig aan het krassen terwijl één meisje onze telefoon oplaadt. Als we ze willen bedanken met een tip slaan ze dit lachend af. Blijkbaar was "die domme toeristen" helpen voor hen plezier genoeg! We doen dan maar wat extra inkopen in hun winkeltje om hen te bedanken.

Dan maar snel een tuktuk opsnorren (nooit een probleem in Sri Lanka) en terug bergop naar de homestay, waar we vandaag gelukkig wel kunnen eten en waar de gastvrouw haar uiterste best gedaan heeft en een stevige aanslag pleegt op onze smaakpapillen. Hadden we maar niet moeten zeggen dat we wel graag spicy eten lusten!