Sri Lanka-reis Veerle en Raf

5 juli tot en met 29 juli 2017

Dag 10: met de bus verder naar Kandy - avondvoorstelling van de Kandy dansers

Na weer een heerlijk ontbijt zit ons verblijf in Sigiriya er op. Na drie mooie dagen is het tijd om verder te trekken. We nemen afscheid van Mali onze gastvrouw en vertrekken dan naar de bushalte. Die is maar een paar honderd meter ver maar Sanjaya staat er op om ons beurtelings met zijn scooter te brengen (hij heeft ook een tuktuk maar die staat al enkele dagen in een garage voor herstelling).

Een mooie goed gecamoufleerde groene boshagedis in de tuin van onze homestay De lokale bus naar Dambulla staat al te wachten. We nemen afscheid en nemen plaats in de bus. Niet veel later vertrekken we. Deze buschauffeur heeft duidelijk geen haast en rijdt in een slakkegangetje door Sigiriya op zoek naar extra klanten. Als we op de hoofdweg naar Dambulla komen, zet hij er wat meer vaart in en spoedig zijn we in het centrale busstation van Dambulla.

We moeten even rondvragen om een bus naar Kandy te vinden maar we krijgen snel hulp van een man die ook naar Kandy moet. Hij doet teken wanneer de juiste bus er aan komt en zo gaat dit ook weeral erg vlot. Dit zal echt een constante zijn tijdens onze reis, iedereen is erg hulpvaardig om je op weg te helpen: passanten, mede-passagiers, chauffeurs, tuktuk-chauffeurs, ...

De bus zit goed vol en we komen op een bankje terecht naast een arme vrouw met een baby op haar schoot. Communiceren met haar lukt niet want ze spreekt geen Engels. We delen wat koekjes met haar die ze graag aanneemt en ook aan haar baby geeft.

Na een stevige busrit komen we aan in de heksenketel van Kandy. De stad is erg druk en het busstation is een complete chaos. We reppen ons uit de grootste drukte en spreken dan een tuktukchauffeur aan om ons naar onze volgende homestay (Hanthana Holiday Rooms) te brengen.

Het is een stevige rit bergop naar Hantana en onze chauffeur moet wat zoeken want is blijkbaar niet erg bekend met deze omgeving. Gelukkig heb ik mijn tablet bij de hand als GPS en staan er op tijd wat bordjes. We eindigen uiteindelijk in een doodlopend weggetje bovenin Hantana, een mooie rustige locatie. Onze homestay blijkt eigendom te zijn van een heel vriendelijk ouder koppel. De kamers zijn wat aan de oude kant maar we leven echt in het huis van ons gastgezin. We delen met hen de keuken en hun salon. Gezellig. Ze hebben bovendien nog een leuk terras met uitzicht op het bos en wat mooie bloeiende struiken met mooie kleurrijke vlinders en vogels en ... een heel mooi gecamoufleerde groene boshagedis.

We rusten wat uit van onze rit en nemen dan een tuktuk naar het centrum. Eerst wandelen we even door het centrum en langs het meer en gaan dan tegen de avond op zoek naar de theaterzaal waar onze gastvrouw voor ons kaarten geregeld heeft voor een voorstelling van de Kandy-dansers.

De Kandy dansers in actie De zaal zit goed vol met toeristen en al snel begint de show. 1 uur lang kijken we naar allerlei traditionele dansen begeleid op traditionele instrumenten. Veerle vindt het niets bijzonders. Ik ben ook niet ondersteboven van de kwaliteit van het geboden spektakel, maar ik vind het wel amusant voor een uurtje. Bij het einde van de show kijken we nog even naar de dansers die over brandende kolen lopen en dat was het dan. Een aanrader? Niet echt, maar ik vond het wel een uurtje leuk avondvertier.

Na de show wandelen we langs de oever van het Bogambara meer terug naar het centrum. Aangezien we deze avond niet in onze homestay konden dineren, gaan we op zoek naar een goed Sri Lankaans restaurant. Onze gastvrouw raadde ons het Devon restaurant aan, waar we lekker Sri Lankaans zouden moeten kunnen eten. Bij het restaurant aangekomen, vinden we niet meteen de ingang en worden dan door een vlijtige ober mee binnen genomen naar de bovenste verdieping. Blijkbaar bestaat Devon uit verschillende delen en kunnen we 's avonds alleen eten in de Captains Table en daar kunnen we jammer genoeg alleen kiezen uit een Indische spijskaart. Aangezien we toch al vaak Sri Lankaans gegeten hebben, besluiten we hier iets te bestellen maar na dagen van heerlijk eten in Sigiriya valt deze Indische kost toch wat tegen.

Na het eten nemen we een tuktuk terug naar Hantana en kruipen op tijd in bed.