Oegandareis Veerle en Raf

21 juli tot en met 14 augustus 2012

Dag 21: downtown Kampala

Deze morgen varen we na het ontbijt terug over het Victoriameer naar Kampala. Onderweg zien we veel bedrijvigheid van vissers.

Als we uitstappen in Kampala is het moment aangebroken om afscheid te nemen van Els, Victor, Renata en Erik. Zij verlaten de groep en worden naar de luchthaven van Entebbe gebracht. Ze gaan hun vakantie nog een aantal dagen verderzetten op Zanzibar. Dat klinkt niet slecht!

Met de rest van het gezelschap trekken we terug naar de Cassia lodge. We dumpen snel onze bagage in de kamers en rijden dan Kampala in. Eerst brengen we een snel bezoekje aan het huis van Arne. Wij laten er alvast de helft van onze bagage achter zodat we bij onze verdere reis naar Jinja met wat minder moeten sleuren.

Matatu's wachten op klanten in Kampala Na het bezoekje aan Arne trekken we het centrum van Kampala in. We wandelen langs de drukke straten en duiken een winkelgalerijtje binnen omdat je daar een mooi uitzicht hebt over de drukke "bushalte" van Kampala.

Voor ons lijkt het aan- en afrijden van de matatu's complete chaos, maar volgens Arne zit er toch een bepaalde structuur in. We zetten ons ondertussen maar even op een terrasje want er barst een stevige regenbui los. Nadat we ons frisdrankje uit hebben, trekken we verder de stad in.

Uiteindelijk komen we aan bij het Nationaal Theater. Vlak ernaast ligt een klein souvenirmarktje voor de toeristen. Veerle neemt er rustig de tijd om onze voorraad souvenirs aan te vullen.

Als middagmaal kiezen de meesten ervoor om bij een "Hollander" een broodje te gaan eten. Wij gaan aan het Nationaal Theater aanschuiven aan een lokaal buffet en komen er Arne en Nand terug tegen.

Tijdens het buffet leer ik 1 belangrijk iets. Neem nooit iets wat je niet kan bekijken!!! Ik kies namelijk voor vis gestoomd in een bananenblad, maar wanneer de dienster het blad opensnijdt en de inhoud in mijn bord giet, komt er een grijze, slijmerige blubber op mijn bord geschoven. Ik probeer de situatie nog te redden door nog wat kip te vragen, maar dat is toch wel dikke pech. De keuze is of vis, of vlees, of kip en aangezien ik al vis heb ... Ik schep dan maar genoeg matoke, rijst en bonen op. Ik probeer nog wat vis te redden uit de grijze blubber maar het is echt niet te eten. Het zal een vegetarisch middagmaal worden!

Nadat Nand, Arne en Veerle hun lekkere kip of vlees verorberd hebben, zoeken we de rest van het gezelschap terug op en rijden we naar een chique mall. In die mall is er ook een souvenirwinkel ( Banana Boat ) maar dan van de beter soort. We kopen er een cadeautje voor het dochtertje van Arne want dat gaan we nog nodig hebben.

Na al het gewinkel, is het tijd om terug naar de lodge te gaan. We nemen wat tijd om even online te gaan op de PC's van de lodge om wat dingen op te zoeken voor onze volgende dagen in Jinja.

Dineren doen we vanavond niet in de lodge. We overleggen even met Nand en beslissen om in Kampala stad eens lekker Thais te gaan eten. Ook Dieter en Wendy gaan mee. We vertrekken echter niet voor we afscheid nemen van Luuk en Nathalie, zij vertrekken vanvond met KLM terug naar Nederland. Het etentje bij de Thai is heel gezellig en het eten smaakt heerlijk.

Na het diner neemt Nand ons nog mee naar het Sheraton hotel, hij wist dat er daar een live optreden was. Het optreden klinkt best goed, alleen jammer dat we pas bij het laatste nummer van het groepje aankomen ... De DJ (VJ) die overneemt speelt verder muziek uit onze jeugd (soms zelfs uit die van Nand!) en dat maakt het toch nog een geslaagde laatste Matoke-avond.

Morgenvroeg moeten we afscheid van de rest nemen want dan trekken we met ons tweetjes voor twee nachten naar Jinja.